fredag 30. desember 2011

Julaften 2011

Planen var jo å feire julaften her på Liebråten, siden dette er første julen vår sånn ordentlig her i huset ;-) I fjor flyttet vi inn 27.november, men du kan si at ting var veldig på halv tolv i flere måneder etter innflytting, og Peder på 6 mnd på dette tidspunktet som fortsatt hadde et hatsk forhold til søvn og sengen sin så var vi ikke helt klar for julaften med fullt hus i fjor. I år derimot var vi det, men så fikk jeg jobbing (nattevakt, men allikevel...) og min bestefar som bor ca halvannen time unna oss og slett ikke særlig sprek i formen ble det best å være hos mamma og pappa i vikersund for alle. Da kunne jeg forlate selskapet uten noe videre, og kvelden ble med minst mulig friksjon for bestefar også. Christian og ungene ble igjen i vikersund helt til 2.dag mens jeg jobbet mine to netter. Det ble superkoselig for dem, og jeg fikk sovet godt her hjemme i Lier. Men neste år, da blir det gårdsjul her på Liebråten og jeg skal være MYE flinkere enn i år til å starte tidlig. Jula skal inn 1.desember, og jeg skal ha siste uka til å kose meg med siste forberedelsene, ikke stresse... Blir jo sikkert ikke helt sånn, men det er iallefall målet. Så nå har jeg kjøpt inn en stor bok der jeg skal skrive stikkord og lage en slags kalender på hva som må gjøres når. hvor mange julekort vi bestilte, hvem sendte vi det til, hva fikk ungene og vi til jul, hvor hadde vi hva av julepynten, og ikke minst handlelisten til julefrokosten. Det må vel være kjekt?! Finner liksom opp kruttet hvert år, og i år bestilte vi alt for få julekort, så da alle rauset inn de siste dagene før jul var det litt kjipt å se at mange av de hadde vi ikke sendt til... Uff, nybegynner-feil... Veldig urutinert, ja ;-D

I år var jo Jenny 4,5 år og Peder 1,5 år. Og jeg må innrømme at nå begynner virkelig jul å bli kjempegøy for de to, særlig Jenny. Hun gleder seg SÅÅÅÅ i forkant, teller ned dager, er med på juleforberedelser og er ikke lenger redd nissen. Elsker sin julekalender med hovedsaklig aktiviteter, og til min store glede ble det nedtur de dagene det var badekule eller hårspenner etc og ikke noe vi kunne gjøre sammen. Hurra - det var det vi håpet!! Og når selveste julekvelden kom var spenningen til å ta og føle på. Hun hadde hverken matlyst eller ro i rumpen til å sitte stille. Og når vi så nissen bortover veien i retning mommi og besse sitt hus, ja da skalv hele jenta. Jeg fryder meg så stort med å se henne sånn. Peder er heller ikke redd nissen, men har ikke full forståelse av gave-konseptet ennå, eller hele jule-konseptet egentlig. Aktivitetskalender var fint for han også, for han fikk jo også være med selvfølgelig, men la ikke like mye sjela si i hver pepperkake som Jenny. Og pakker var også litt underlige saker, men Jenny hjalp med opp-pakkingen og da første traktoren var ute av papiret brydde han seg ikke lenger om de andre pakkene. Han duret og kjørte over alt, og var en lykkelig liten gutt..

Med såpass små barn er jo julekvelden over sånn i ni-tida, og da jeg dro på jobb rett før ni var det helt ok for meg å reise. Jeg var lykkelig og fornøyd og kjørte avgårde med radioen på der den ene happy christmas sangen etter den andre kom. Det var julelykke, juleglede, julegaver, julenisser, forventning, familiehygge, kjærlighet og idyll... Den ene mer idyll enn den andre, og jeg fikk plutselig en stor medfølelse for de som gruer seg til jul, som ikke har noen gode tradisjoner, kanskje bare minner om fulle foreldre og utrygghet eller som er ganske så alene her i verden. De får virkelig vår andres "Jule-lykke" gnidd inn så inderlig. Gode Lise på jobben fortalte at i kirken der hun bor tenner de alltid lys for de barna som gruer seg til jul, og det synes jeg var en fantastisk ting å gjøre. Tenk hvordan alt rundt julen "hauses" opp, vi bygger forventninger i ungene gjennom juleverksted i skolen/barnehagen, hvor skal dere, hva spiser dere, adventskalendere, herregud det tar jo ingen ende. Og ikke mener jeg at vi skal unnlate det siden så mange barn gruer seg til jul, men bare at vi skal huske på det, kanskje gi litt til frelsesarmeen eller andre som hjelper de med lite midler til å få til å gi sine barn en julegave, eller en hjelpende hånd på andre måter. Og vi må fortelle om det til ungene våre så de skjønner hvor heldige de er og at mange ikke har det slik som oss.

Huff, jeg får helt vondt i hjertet når jeg tenker på de ulykkelige barnehjerter og barnesinn, det finnes jo ellers i året også, men det er liksom så ekstra hjerterått når det er jul og andre velter seg i sin familielykke der det største problemet er om svoren blir sprø eller ikke... Neida, vi skal ikke la være å kose oss, jeg er jo som tidligere skrevet en skikkelig jule-junkie, men bare å sette pris på det  og kanskje se de som ikke er like heldige som oss...

Her kommer iallefall noen bilder fra vår julaften 2011:
 Her så vi litt alvorlige ut alle mann, det var vi igrunn ikke, stemningen var som alltid hos mommi og besse superkoselig, og jeg var i år gaveoppleser siden julenissen hadde litt dårlig syn og måtte ha hjelp med å lese opp de som han hadde med seg. Da vi kom hjem og jeg skulle laste over bilder seg jeg at vi alle var helt oppi det når nissen kom og ingen tenkte på å ta bilder. Det var jo litt synd siden nissen fikk en sang og en dans med Jenny, men det får bli med minnet vi for alltid vil ha i hjertet. Vi er jo flinke til å "dokumentere" alt, vår generasjon, så kan noe forbli i minnet også ;-)
 Brrrrrruuuuuuuummm, sjekk den tøffe traktoren da! Peder ble superfornøyd, og prøvekjørte på alle møblene til mommi og besse.
 Slitsomt med julegaver altså! Peder tar seg en 5-minutter før neste pakke.

 Jenny hjelper mamma å pakke opp gaven fra henne til meg. Hadde laget den selv i barnehagen, åh jeg kjenner jeg begynner å bli gammel når jeg merker hvor glad jeg blir for de gavene der, en tovet ullball med sølvsnor laget med masse masse kjærlighet. Hun var så stolt at hun holdt på å sprekke og spurte om jeg trengte hjelp til å finne sted hvor den kunne henge. Hun valgte nattbordslampa mi ;-)


Resten av romjula har vært flott. Jeg jobbet senvakt tredje juledag, fjerde juledag dro vi i bassenget med Ingeborg Andrea og familien og femte juledag (ja jeg digger jul, så både fjerde, femte og sjette juledag er det det skal hete ;-D) hadde vi akedag med venner. Det ble mye avbud i år, men det er fult forståelig. Man får lyst til å bli med på alt, også når jula har kommet og disse rolige romjulsdagene kommer så er det sunt å "kvile på stund".

Så fortsatt god romjul alle sammen :-)

Linnesen

2 kommentarer:

Åshild i bestemors hage sa...

Du kan jo begynne med å se på "den store juleplanen" hos meg. http://www.gardsjul.blogspot.com/p/den-store-juleplanen.html

Jeg må starte midt i november for å rekke alt. Ogt jeg gleder med hele tiden til å pynte de siste dagene før jul. For jeg vil ha ryddet og vasket etter baking og matlaging før jeg pynter. Hvis jeg ikke hadde hatt listene så hadde det vært helt umulig. Lykke til.

Linnesen sa...

Tusen takk, Åshild! Bra tips, den skal jeg jammen bruke til utgangspunkt. Takk som deler ;-)

Linnesen

Populære innlegg