søndag 12. februar 2012

Oppskrift nostalgisk lekekjøkken

For to år siden var jeg på leting etter lekekjøkken til Jenny som da var 2,5 år gammel. Jeg hadde sett ett på en blogg, husker ikke hvilken, som var helt nydelig. Det skulle være i heltre selvfølgelig, og passe landlig og nostalgisk... ingen overraskelse det, nei... Men når man vet akkurat hvordan det skal være er det jo helt umulig å finne. Så det endte med at jeg 6 måneder gravid med Peder gikk igang med å lage et selv. Jeg tegnet maler selv, og handlet hobbyplater i heltre furu på Bauhaus. Dersom man ikke bor i nærheten av Bauhaus mener jeg å huske at Biltema også hadde ganske gode priser på hobbyplater. Vet at hun jeg så kjøkkenet hos i utgangspunktet hadde brukt noen trekasser fra Ikea som utgangspunkt, men det skjønte jeg meg ikke helt på, så da ble det plater og stikksag. Her kommer bilder og mål, også kan man jo sette sin signatur på det selv i form av linjene øverst etc.
 Yttermålene på kjøkkenet er 84*42 cm. Den består av en topp-plate som er 80*40. Denne har jeg malt på tre kokeplater med sort maling. Tegnet av omkretsen av tre tallerkner i forskjellig størrelse og malte for hånd inne sirklene. Vasken var opprinnelig en salatbolle fra Pytt i Panne som hadde metall-innside og plastikkutside. Tok en hammer og slo løs plastikken. Tok stikksag og skjærte ut litt mindre åpning og la bollen nedi. (Bor et hul først så du får nedi stikksag-bladet )
Platen som bryterne er festet på er 7*39,3 cm og bryterne er bare gamle kommodeskuff-håntak i tre. Også fra Bauhaus. Hadde planer om å male på streker og tall på disse... Fra topp-platen med bollen og kokeplatene er det 58 cm ned til gulvet. Den nederste "sokkelplaten" er 13,5 cm*80 cm og ovnsdøra er 39 cm bred og 36 cm høy.
Sidene på ovnen er 40*68 cm og her må du også tegne formen på buene selv.
Jeg brukte dekkpapp fra biltema som vi hadde fra før og tegnet av, men du kan sikkert bruke matpapir eller annet du har tilgjengelig. Ungenes tegneark dersom de er store eller tape sammen flere :-)
 Inni ovnen er det laget to trebiter som jeg felte inn magnet i (ja, fikk hjelp av mannen der, ja) monterte den andre delen av magneten på døra så ovnsdøra sitter greit når den blir lukket. Skrudde fast en list midt i til stekepannen. For å feste døra fast brukte vi et "hengsle-beslag" som vi skjærte til lengden på. Kjøpte også dette på Bauhaus. Og malte det i samme farge som kjøkkenet.


På siden av kjøkkenet skrudde jeg på en søt knaggrekke og sydde kjøkkenhåndkleder av det jeg hadde igjen av stoffet til forhenget. Forhenget festet jeg først med rundstokk, men denne datt ned hver gang ungene skulle putte noe bak forhenget, så da skrudde vi i øyeskruer og vaier istedenfor. Dette fungerte mye bedre. (Så hadde det jo blitt ekstra fint om jeg hadde skrudd ned opphenget til stanga, ja... :-D)

Både i sokkelen foran og på sidene har jeg skrådd inn buer for at det ikke skal få så klumpete utseende. Det gjør at stilen blir yndig og søt, synes jeg. Håntaket på ovnsdøra er også fra Bauhaus.

 Baksiden har en skjøt, den synes ikke så godt på bildet, men den øverste platen der topp-utskjæringen er laget måler 25*84 cm, så tok vi bare resterende av en annen plate og tettet videre ned. Den nederste delen er 40 *84 cm, så den går ikke helt ned til gulvet. Men det gjorde ikke noe synes vi om ikke sokkelen var tett bak. Hadde ikke mer plater igjen, så sånn ble det.
 Her synes godt hvordan bollen som skal være vask er felt ned i topp-plata :-)
Her er øyeskruene og vaieren som holder forhenget på plass. Disse er kjøpt på KID. Ikke bry dere om klossen under øyeskruene. Som sagt er disse fra en mislykket opphengsløsning med stang. Skal skrues ned når jeg har skrevet ferdig innlegget her, ja ;-D
Her ser dere hvordan jeg har utformet kokeplatene, og ser litt mer av utskjæringen bak. Tror kanskje ikke jeg hadde laget de så spisse i dag, men sånn ble det da...

Hvis det er noe som mangler av beskrivelse så bare spør da :-) Alle platene ble skrudd i sammen med hjelp av snille mannen min, som egentlig var veldig opptatt i rennoveringen og synes det var tullete med enda et prosjekt av en gravid Linnesen, men sånn ble det nå... He he...

Forhenget brukte jeg et søtt cupcake-stoff jeg hadde liggende og sydde på en kant nederst og øverst i rutete stoff. En liten blonde fikk også være med nederst.

Lykke til, så hadde det vært kjempemorsomt om dere sender meg link til deres egendesignede kjøkken dersom noen tar utfordringen og snekkerer litt !

Ha en fin morsdag, alle mammaer og bestemammaer der ute.


Klem Linnesen på landet


3 kommentarer:

Emmas hvite borg sa...

Nydelig lekekjøkken. Tror nok det var Mali-mo du så det hos hvis jeg ikke tar helt feil ;) Ønsker deg en herlig morsdag!
Klem Anette

Husfrua sa...

Så koselig blogg du har! Og veldig fint lekekjøkken! Mulig jeg kopierer den. ;) Så mye kjekkere med hjemmelaget!

Anonym sa...

Så fint! Viner i gang og kopierer denne nå :-) Måtte det. Skal ha i lekestue, og denne passet perfekt! Tusen takk!
Mvh Lisbeth

Har Desverre ikke bloggen oppe å går, men kanskje det må komme noen bilder der igjen, da skal jeg sende link så får du se :)

Populære innlegg