torsdag 27. desember 2012

Desember-glimt fra Liebråten Gård


For oss som for alle andre har desember vært travel, mest koselig travel, men noe julestri blir det jo også. Sammen med en dæsj sykdom, skole og jobb blir det lite tid til blogg og annet dill dall som mor synes er gøy. Men her kommer et desember-oppsummerings-innlegg :-) Masse bilder for de som har lyst på et glimt av Liebråten By Christmas :-)
 
Minstemann bakermester Peder-sen. Antrekket er som alle våres sydd av mormor. Ganske så søtt! Men eneste måten vi til slutt fikk tryllet det på vår lille sinnatagg var da vi kom på at Skalken i Sabeltann har jo også forkle... Da gikk det ;-)
Peder viser stolt frem den hjemmelagede marsipanen. Skal til alle de gode "tantene" og "onklene" i Bakkeli Barnehage!
Må da være lov å smake?!? Hmmm... jada, jeg klarte vel i løpet av adventstida å velte innpå tre glass (!!!) med marsipan stort sett på egen hånd... Ja, jeg eeeeeelsker marsipan!!

Endelig ble det mildvær og kram snø, og vi trillet snømenn til den store gullmedalje. Lagde snølykt, og Jenny som er så glad i blått, fikk i adventskalenderen å fryse ned blåe isblokker til å stable islykt.
Den ble veldig dekorativ og fin, og veldig blå :-)
Her kommer en samling bilder av julepyntet hus:
Mitt juletre er ikke veldig julete og rødt, men jeg synes det er sååå fint med muffins, sopper, fugler og kuler. Kjente lykkefølelsen kom da jeg stupte ned i julepynt-eskene over alle disse skuupene jeg gjorde i fjor i København med kjære Kristin og Mari.




Så har jeg jammen meg puttet inn litt julerøde innslag allikevel i år, både inne og ute. MEN, det må være ganske mørk rød, og disse soppene ble jo veldig så fine på granbaret i melkespannene jeg satte ved døra. Snøen kom lavende også, og gården var juleklar med nyvasket hus og nysnø... Perfekt!!

 Julaften dagen... Ungene, mannen og bestefar er på kirkegården, og jeg gjør siste forberedelser til første julaften hjemme... Til tross for at jeg er tradisjons-junkie til beinet, har vi satt strek for ribbe-tradisjonen, og kjører Kalkun med stuffing, tranebærsaus, fløtesaus, søtpoteter, mandelpoteter, og rosenkål. Til dessert ble det brownie med hjemmelaget is og bjørnebærsaus som min snille søster brakte med. Deilig ble det :-)

Peder håper inderlig at nissen  har med seg noe sabeltann-ting og motorsag... Og jammen hadde han ikke begge deler med seg gitt... Pluss masse annet fint, Peder ble heeelt overveldet, og veldig veldig fornøyd. Men kvelden kom og han ble tettere og tettere, og jammen endte vi ikke inn på legevakta med heftig krupp om natten... Strek i regningen og avlyst 1.dag hos mormor og besse :-(

 Oppheng av julekort på stueveggen med en kvast misteltein over.
 Julepyntede barn, enn så lenge :-)
 og der, to sekunder etter var harmonien brutt og søsken"kjærligheten" igjen i full blomst. Ja ja, mor sitt ønske om snille barn funker ikke for denne generasjonen heller... he he...

 Peder synes ventetida blir laaaaang.... Og formen er ikke heeeelt på topp heller... og bunaden stikker ;-D
 Sjekk den råne-nissen som kom til oss da!! Jeg instruerte bestefar om å bruke noen andre briller enn vanlig da jeg var redd Jenny skulle kjenne han igjen... Hadde jo ikke akkurat tenkt han skulle ta 90-talls sports-solbriller... Med kun en stang, så de hang sånn passelig på plass... He he... Jenny sa når han hadde gått at nissen ble sånn rød i fjeset når han lo akkurat sånn som bestefar blir... Å, jasså sier du det?!? Sa jeg.... hi hi hi...
Og denne sjarmerende jule-engelen fikk jeg av Jenny, selvlaget i barnehagen. Hun var så utrolig stolt og søt da hun ga den bort og rev av papiret for meg, og boblet over av giverglede :-*
Utrolig utrolig herlig, og en riktig god jul har det vært. Så håper jeg dere som er innom har hatt det samme og at romjulen og nyttårsfeiring blir fin for dere alle.
 
Beste hilsen fra
Linnesen

4 kommentarer:

A-H sa...

Så herlig, denne givergleden er så artig:) mange fine julebilder fra deg! Ha en fortsatt fin romjul ;)

Anonym sa...

Så koselig å lese litt om julen deres Linn! Som alltid ser huset og familien strålende ut! Klem fra Hegeb

Helle sa...

Så koselig det er hos dere, Linn! Ser at dere har hatt noen fine desemberdager. Vi har vært så heldige å få marsipanen, og den var helt nydelig :) Hos oss står det også em herlig liten engel. De beste og flotteste gavene :) Godt nyttår! Klem

Anonym sa...

For et nydelig innlegg Linn :) Fortsett med masse bilder, det er såååå koselig å se! Klem Line

Populære innlegg