tirsdag 26. mars 2013

Liten oppdatering....

JENNY!!!
 
Nå skal jeg slutte å si at jeg skal skrive oftere, for tydeligvis er ukene for korte og tiden går så inderlig alt for fort. For tiden er jeg i praksis på Oslo Hudpleieklinikk, og det er både spennende og lærerrikt. Jeg har temmelig fulle lister, på 6 timer har jeg 5 kunder, så når kvelden kommer og ungene er i seng er det ofte at jeg sovner sammen med de ;-) Utrolig utrolig glad for at vi har el-bil, og jeg suser innover i kollektivfeltet. Det er SÅÅÅ kjekt, og det er det tydeligvis mange flere enn meg som har funnet ut, og det er ikke like enkelt å finne ledig ladeplass... Men snart er det så varmt at jeg ikke trenger å lade, så da vil det bli mye lettere.
 
Siden sist har vi (antakeligvis) solgt minigrisene Georg og Wilma... Det er trist, men også litt godt. De har vært min dårlige samvittighet gjennom vinteren, og er nå på prøvetid på EKT husdyrpark og ridesenter på Ekeberg utenfor Oslo. Der får de leve sammen med enda en minigris, mange mange mange hester, ponnier, geiter, høner, svaner, ender, sauer og mange herlige mennesker og barn som er innom hver dag. Et virkelig aktivt og sosialt griseliv vil det bli, og jeg går med fingerne konstant i kryss for at de skal trives og fungere sammen med de andre dyrene. Som mange av dere vet var jo ikke Wilma og Georg venner her, og jeg var virkelig spent på hvordan det skulle bli når de kom til EKT. Men, til nå har det gått over all forventning, det ser ut til at det hjalp at de begge var nye og at de hadde uendelig mange kvadrat å boltre seg på og masse masse interessante saker å snuse rundt i, så da var det ikke så interessant å knuffe på hverandre lenger.
 
Håper håper inderlig at det fortsetter like bra! Så skal vi dra på jevnlige turer til Ekeberg og besøke de. Etter ti minutter på stedet hadde Georg allerede funnet en del gosaker som kunne spises, deriblant hestemøkk i de tomme båsene. Han stod å hostet og brakk seg da det tydeligvis var noe tørr kost... Tipper de ikke akkurat har match-vekt neste gang vi ser de!

Ikke like enkelt å komme seg rundt i snøen selv, og Jenny er snill og hjelpsom med Peder som en sjelden gang tar imot hjelp... ;-) Nå har vi satt hardt mot hardt på Biola-fronten, og ingen biola på morgenkvisten lenger. Dette har jo vært nattekråka sin sovemedisin til nå, og har gjort at urolige netter har iallefall fått et par rolige morgentimer da Peder har drukket Biola, sin absolutte favoritt her i livet, og sovnet godt et par timer til. Men, disse tennene... Vi har mannet oss opp lenge, og for omlag tre uker siden fortalte vi Peder at nå var det ikke lenger Biola om natten. De første 18 nettene var det mye gråt og fortvilelse, men vi var ikke til å rikke... Og Peder var utrøstelig. Men heller ta kampene her om natten enn i tannlegestolen... Så i helgen hadde han endelig 1 natt uten Biola-gråt!!! Hurra!!! Tror det var på natt 20 eller noe. Men så litt gråting igjen, men nå vet jeg iallefall at det er mulig, og veldig veldig blid både mor og barn var det etter en hel natt søvn...
 

Hønene nyter at solen begynner å skinne inn i hønehuset igjen. De virker kvikkere og gladere enn på en lang stund, og det er vel vi også. Gleder oss alle til vår!! Men noen tur ut vil de ikke ennå. De tar en tur ut på stigen og analyserer været, før de piler inn igjen.

 Pippi har blitt en prydlig hanefar. Han galer og galer når vi snakker til han, ellers er det ganske stille fra han, men helt klart en pratsom hane. Han passer fint på hønene, og finnes ikke aggresiv, så en perfekt hane er han! Her gjør han seg så kjekk han kan og skyter ut brystkassen på hanerlig vis ;-)



 

Pip derimot har ikke helt forstått at han er hane...
Han går sammen med hønene og plukker i flisa og later som han slett ikke er hane. Tror han er redd for å få bråk med Pippi, eller rett og slett bare litt små-engstelig er han.

Han er jo en dverg-kochin og en av de aller minste
i hønehuset, men en flott hane er han selv om han ikke helt har oppdaget det selv ennå.
















 Dverg-geitene på EKT koser seg i solveggen!! Georg og Wilma sine kommende kamerater! Forhåpentligvis!
 Siste dag hjemme på Libråten Gård... Trist, men helt klart det beste for dyra... Ganske komisk var det å kjøre gjennom Oslo med de to gryntende svarte søtnosene baki bilen, de var ganske stressa og lurte veldig på hva som skulle skje...


Georg har ankommet EKT, og treffer noen av stall-jentene. Skeptisk er han, men blir lett kjøpt av rosiner.

 Wilma fikk komme rett i bingen med varmelampen. Hun fant seg veldig fort til rette, og jeg fikk tro på at dette skulle gå veldig fint. Vera som var kommet dit for halvannen uke siden var veldig lik Wilma, og det så ut som de to kunne komme godt overens. Georg derimot ble jeg litt usikker på da han viste samme adferd mot Vera som mot Wilma. Men, de skulle ikke sette de sammen enda, så det blir spennende å høre hvordan første møte blir.

Pippi med høneflokken sin :-)
 
Nå skal jeg ha en påske med tre dager i praksis og tre dager på Nyfødt, så er det er par dager med eksamensforberedelser før det er praktisk eksamen torsdag 4.april, og da vil jeg forhåpentligvis være ferdig hudpleier og helt ferdig med trinn 1. Trinn 2 har startet allerede og første modul er ferdig. Det er utrolig spennende, og for tiden funderer jeg veldig på temavalg for fordypningsoppgave. Temaene vi kan velge innenfor er laser, kjemiske peelinger, fillere og botulinum toxin A.
 
Ellers har jeg vært heldig å få inn en del kjøkkenmaskintrekk-bestillinger, og det er veldig hyggelig! Bare bestill, send meg en mail til linnesen79@yahoo.no, så syr jeg mer enn gjerne. Barneputene har det også vært noen av i det siste. Tusen takk til dere som har bestilt!
 
Beste hilsen,
 
Linnesen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei! :) Har du hørt noe om hvordan det går med Georg på den nye gården han har kommet til?? Tenker nå fortsatt på den lille grisegutten jeg da ... :) Har de en hjemmeside eller noe hvor jeg kan se han tro?? Litt moro å se hvordan han utvikler seg synes jeg ;)Ønsker dere en fin sommer! :) Kine

Linnesen sa...

Hei Kine
Det er EKT rideskole og husdyrpark på Ekeberg som er heldige eiere av Georg/Snøfte. De fikk både Georg og Wilma, og jeg var veldig usikker på hvordan det skulle gå siden de ikke hadde kjemi hos oss. De kriget konstant og kunne ikke gå sammen. Men utrolig nok, da de begge kom til nytt sted, og der var det ei minigris-jente (Vera) fra før, ble Vera sjefen, og Snøfte (som han heter hos de) og Wilma er nå gode venner og sover sammen i samme binge!!! Hvem hadde vel tross det?!?!?! De har en nettside, og er besøksgård, så der går det ann å møte han igjen, og etter hvert ligger det sikkert ute noen bilder på nettsiden deres også. Tipper han kommer til å være ganske mye større, siden han rusler som han vil i den store stallen og uteområdet deres, og da jeg leverte de på prøveperioden, fant han raskt ut at hestebæsj var temmelig snas å spise... ;-O Håper alt står bra til med dere, vi har planer om å besøke grisene en gang de kommende ukene. Da kan jeg lage et innlegg på det. Nå er jeg jo endelig ferdig med utdanningen min, så får vi se om jeg klarer å skrive litt oftere innlegg nå ;-D

Linnesen på landet

Populære innlegg