søndag 23. oktober 2011

EEEEeendelig fant jeg overføringskabelen ;-D

Nå er det leeeenge siden sist innlegg, og hovedgrunnen ved siden av sykdom hos både liten og stor er at overføringskabelen til kameraet har vært sporløst, og da mener jeg virkelig sporløst forsvunnet!! Jeg har lett i alle kriker og kroker, og tilslutt konkluderte jeg med at den må ha havnet i søpla. Men i dag, i vill lek med minstemann kom vi til bunns i lekekista, og DER lå den:-D

Så her kommer endelig innslaget med nærmere bilder og detaljer av garderobeskapene som flere har etterlyst. Jeg synes det er supergøy at så mange synes de innebygde skapene våre er fine, og lurer på hvordan vi har gjort det. Jeg må jo understreke at de både er veldig praktiske i tillegg til at de gir rommet et fint og romslig inntrykk. Gangen vår er ikke kjempestor, og istedenfor å ha et frittstående skap eller et mer moderne garderobeløsning siden det er vanskelig å finne skyvedørsgarderobe i malt heltre med nostalgisk vri, så ble dette en super løsning. Jeg er jo veldig glad i vitrineglassdører med lingardin bak, og når vi valgte denne løsningen fikk vi også tegnet dørene, bestemt hvordan inndeling av sprosser etc skal være og det er jo ekstra gøy å bestemme slike ting selv. Jeg tegnet og tegnet og tegnet. Mannen hadde bare EN ting å si, og det var selvsagt; det må være malt heltre :-D He he... Han har absolutt flere meninger på hva som ser bra ut og som lar seg praktisk gjennomføre, men dette med heltre er nok det viktigste for han. Og ja, materialer har MYE å si.






Listen som står opp i underkant av bildet har vi skrudd på hobbyplaten slik at dørene skulle ha noe å slå mot. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt det, men det ble penest og mest skånsomt for hengslene på sikt.




Kurvene er fra Dags Marked og har fått møbelknotter under for ikke å ripe opp malingen. Metallskiltene har jeg kjøpt på Panduro og skrevet på med CD-marker. Jakker henges på krokene som er skrudd fast under på nederste hylle og er super-kjapt. Slipper ut med henger og dill. Hadde nemlig kjøpt utrolig lekre Lisbeth Dahl hengere, og som et kompromis ble det hengere på den ene siden og kroker på den andre siden mannen ville ha det... Etter et godt halvår så vi jo trenden... Hengerne ble ALDRI brukt, og krokene var fulle :-D Så da måtte jeg jo bare be min kjære om å skru ned stanga og kjøpe flere kroker. Jenny og Peder har fått hver sin endevegg med knagger som henger i barnehøyde, og siden skapet er forholdsvis dypt rommer det en uendelig mengde sko...
Modum Industrier er en bedrift som ligger ved Geithus i Modum Kommune, og de lager dører, vinduer, kjøkken, badromsmøbler og mye mer på kundens mål, og du har mulighet til å bestemme virkelig ALT for hvordan sluttproduktet skal se ut. De har gode priser, fantastisk service og så utrolig flott håndverk. (Dørene var ikke så dyre, men jeg må innrømme at siden vi brukte snekker til å sette opp rammeverket, og dette var rimelig pirkete, så ble nok løsningen ikke helt av det rimelige slaget, men heller ikke svindyrt) Så vi tapet opp alternative størrelser på veggen med maskeringstape for å lettere se hva som harmonerte i rommet. Som sagt fikk vi snekker til å sette opp rammen til "lettveggen" som dørene skulle monteres i så ble disse senere kledd med panel av Christian. Det er ganske så nøye mål for at dørene skal bli riktig, dette særlig fordi vi ville ha de innenforliggende. Det betyr at de ligger jevnt med panelen når dørene er lukket, og er riktig stilmessig for sveitserstilen som vi liker, og som også er samme utførelse som på kjøkkenet. Når man gjør det på denne måten med en lettvegg som kles med samme panel som ellers i rommet vil taklist og gulvlist gå utenpå denne veggen. Det ble altså laget en ramme til dørene som blir foret med hobby-plater. Disse ligger da et par millimeter på yttersiden av panelen og har en dybde på ca ti cm. De må være så dype at hengslene får plass Vi kledde også innvendig for at det skulle se penere ut inne i skapet, men det er nok litt "pettimeter" kanskje. Hyllene inne i skapene er også hobbyplater som er kvistlakket og malt, og hyllen oppe og nede er skjært inn sånn at det er lettere å få tilgang til bunnen av skapet og den øverste hyllen. Dette gjelder ikke skapet i gangen, men sees godt på skapet til Jenny. og på veggen, på Jenny sitt rom og på kontoret/garderoberommet vårt har vi valgt å ha fire like fyllinger der den øverste er i glass med dekorglass likt som ytterdøra og verandadøra.

Dette var en fordypning i innbygde garderobedører, så får dere bare skrive melding om det er noe som fortsatt er usagt eller som kanskje ble forklart på en dårlig måte :-)

God søndagskveld!!

Linn

6 kommentarer:

TSAR sa...

For en lekker løsning!! Ingen som har helt lik, og mye, mye finere enn en vanlig skyvedørsgarderobe:o) Du har virkelig utnyttet plassen godt også:o)

nr14 sa...

Virkelig flott:) Likte skapdørene og den vrien du har gjort med de. Vi har også plassbygga skap for å skjule sikringsskap og gammel døråpning men valgte en litt enklere skapdørløsning og ikke like fin som din;)

Eirin sa...

Her!

Havnet innepå bloggen din, og ble sittende og lese og lese..Veldig fint hjem dere har fått dere!! Jeg lagret bloggen din i min bloggliste:)

Syr du på bestilling forresten? Va så utrolig fin det trekket til kenwooden:))

klem fra Eirin i nord!

Linnesen sa...

Hei Eirin i Nord

Om du ser på det nyeste innlegget mitt syr jeg på bestilling. Bare koselig å sende et nordover til deg! Og takk for kommentar på bloggen, det er stor glede for meg å lese det som skrives inn til meg!! Klem Linn :-)

Åshild i bestemors hage sa...

Leste om disse skapene da du la ut innlegget, men jeg hadde ikke tid til å kommentere.

Virkelig flotte skap. All ære til dere.

Irene sa...

Hei Linn, artig å følge med dere på bloggen. Bra tips om knagger i garderobeskap. Vi har hengere i garderoben per i dag, men JI er ikke fornøyd. Jakkene hans blir hengende på dørhåndtaket til garderoben. Skal forslå at han kjøper knagger til sitt skap!

Klem Irene

Populære innlegg