torsdag 10. mai 2012

Velkommen, søte minigris

I går var den store dagen kommet da vi skulle hente den nye minigrisen vår i Lillehammer. Han er en ett år gammel kastrert kanadisk minigris, og har levd som innegris hos en familie i Vågå. Der levde han veldig likt en hund, bodde i bur på natten og dagtid da matmor jobbet, og kunne en del søte triks, men BARE hvis det vanket en rosin etterpå ;-D En skikkelig morsom gris, og i dag før barnehagen har Jenny fått han til å sitte og snurre rundt på kommando med en rosin som premie. Han kan også skyve lekebiler med snuta, skubbe ball og komme på kommando. Så en fliiink grise-kno er han :-)

Her kommer en rekke bilder fra gårsdagen da han ankom Liebråten og sin nye binge som mor har pusset opp etter beste evne.

 Hilser på Peder for første gang. Peder ler og fryder seg da grisen spiser rosiner.

 SMIIIIIL :-)
 Nam nam, grynt grynt. Han er en snakkesalig gris, grynter og logrer veldig da Jenny tilbyr rosin. Han virker som en artig kar, men vil helst ha regien selv. Da jeg løftet han ut av bilen ble han helt stiv og hylte. Griser tror de skal dø når de blir løftet, og da er det jo forståelig at han hylte litt. Men den lyden går igjennom marg og bein :-) Å få på han selen for å gå tur er heller ikke veldig populært, og det høres nesten ut som  han bjeffer og knurrer ;-D Han har jo levd sammen med en Berner Sennen, kanskje han har lært det av hunden?!?
 Her er han i bingen sin, riktig koselig ble det. Lot han ha hundeburet med inn siden det er det han er vandt til. Han fikk med seg dynen sin og noen tepper hjemmefra Vågå, så de har han der som han rufser til og kryper under da han skal sove. Måtte lage en dokasse til han, men den første han fikk i papp måtte byttes ut da papp nemlig gikk ann å spise... Ja, det er konstant på leting etter mat ;-)
 Her sitter han på kommando, til Peder sin store begeistring. Men litt etterpå fikk han skjenn for å ha spist av dokassa si, og da hylte han et skikkelig grisehvin og skremte vettet av Peder ;-) Da Peder skulle legge seg litt etterpå sa han " Grisen reist hjem nå, grisen reist hjem..." ha ha ha... Ikke kjærlighet ved første blikk der, men det var det veldig mellom Jenny og grisen. Hun har forøvrig omdøpt han fra Snøfte Melvin som han het før til Georg. Ville egentlig at han skulle hete Peppa Gris, men siden Peppa er en jente måtte det bli Georg som er Peppa sin lillebror.
Her er forøvrig Pip, som er blitt stooor. Han ble jo klekket frem i Bakkeli Barnehage til påske. Nå har vi nye kyllinger i kjelleren, og disse tenåringene har fått nytt bosted i kalvebingen i fjøset. Der har de det helt strålende!

Ha en strålende dag, alle sammen! Nå skal jeg prøve å få tak i et bånd som er noe lettere å få på Georg enn det vi fikk med...

Klem Linnesen

6 kommentarer:

Kine sa...

:) Så fint han har fått det !! Dette blir nok fint for han, kommer til å "grise-kose" seg der vil jeg tro :D

Linnesen sa...

Hei Kine
I dag imponerte han meg skikkelig. til tross for ny sele var heller ikke den enkel å få på. Så til slutt ga jeg opp, og lot han gå ut uten. Vi har ikke fått opp inngjerding ennå, også skjønte jeg at hvis han fikk gå fritt å gresse en hel dag så kom han til å vokse alt for fort. Så de første tre årene hans får vi ta han litt ut og inn. Uansett; da jeg slapp han tuslet han rundt i grønnsakshagen. Spiste løvetann og koste seg verre. Etter en stund ville jeg ha han inn for å kjøre ungene i barnehagen. Men det ville ikke han... Til slutt hentet jeg båndet for å prøve å få på det, men da "knurret" han, vred seg løs og løp rett inn i bingen sin selv!! Snakk om flink grise-gutt!! Jeg ble super-imponert. Tror nok ikke han trenger bånd, nei. Han gjør store ting i kassen sin inne, men foreløpig ser det ut til at det å tisse inne ikke er aktuelt... Hmmm... Får se hvordan det løser seg.

Beste hilsen,
Linn

Anonym sa...

Såå gøy med kyllinger, kan du ikke poste et bilde?

Anonym sa...

:)Her har han nesten alltid gått uten sele, til og med når vi har vert på tur... er vel mye derfor han ikke liker den, er ikke så vant til den :P Men er nå fint da viss han går inn i bingen igjen selv :) Det kan du sikkert lære han, (når jeg sa buret her gikk han inn i det) Det meste går med en rosin :D Her hjemme kom han når vi ropte på han. Så vi han ikke ute noe sted ,ropte jeg på han og da tok det ikke lang tid før jeg hørte han grynte et sted ;) , eller så gikk det litt og han hylte på døra "nå er jeg kommet hjem " :)

Helle sa...

Så fin gris dere har fått. Den var søt. Hilsen Benjamin

Linnesen sa...

Hei igjen, Kine
Her om dagen nektet Georgen å gå inn, han har blitt tvangsbåret en del ganger, og vet ikke hvor lurt det har vært. For nå er han særs skeptisk når jeg nærmer meg han da vi er ute. Han skjønner veldig fort om det er en rosin og kos eller om det er "Shit, nå skal hun bære meg inn igjen" :-D Så da stakk han unna og ut på vegen... Christian etter, og det kom en bil, men gudskjelov så gikk det fint. Men nå er han veldig sin egen herre, han går ute så lenge han vil, og da han er mett og trill rund i magen så grynter han fornøyd og rusler tilbake i bingen... Men en ganske sta-gris er han altså. Frister ikke nok med rosin når gresset er så deilig virker det som. He he...

Linnesen

Populære innlegg